Pomoce do pobrania

Znajdziesz tu materiały edukacyjne, które udostępniam bezpłatnie do pobrania. Zależy mi, żeby rzetelna wiedza, ze sprawdzonych źródeł szła w świat i pozwalała lepiej rozumieć aspekty rozwoju seksualnego dzieci i nastolatków każdemu, kto tego potrzebuje.

Tworząc treści na Seksuologii Dziecięcej wspieram Dorosłych w budowaniu gotowościpoczucia kompetencji poprzez wpisy edukacyjne, webinary, materiały oraz szkolenia.

1

Miejsca intymne – psychoedukacja oraz gry oswajające nazewnictwo

W materiałach można znaleźć:

 

  • psychoedukację oswajającą nazewnictwo miejsc intymnych – genitaliów żeńskich i męskich
  • grafiki przedstawiające postać dziewczynki i chłopca z poprawnym medycznie nazewnictwem genitaliów,
  • propozycję gry przy wykorzystaniu powyższych grafik mającą ten sam cel – oswajanie nazewnictwa miejsc intymnych

Karty są przeznaczone do druku w formacie A4, jednak jakość grafik pozwala na wydruk w większym formacie niż sugerowany.

Podobną psychoedukację można przeprowadzić przy pomocy układanek wielowarstwowych (np. Lidl , Czuczu) , książeczek o ciele i organizmie. 

Autorką psychoedukacji jest Katarzyna Kierzek – psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, w trakcie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną.

Karty powstały we współpracy z ilustratorką Julią Nikodem.

Cel:

oswajanie poprawnego medycznie nazewnictwa miejsc intymnych – genitaliów żeńskich i męskich

Dla kogo:

– dla dorosłych sprawujących opiekę lub pracujących z małymi dziećmi w wieku od 0-6,
– opisane aktywności (gry) przeznaczone są do zabawy z dziećmi w wieku 3-6 lat.

Ważne:

Edukację starałam się napisać w sposób kompletny w odniesieniu do nazw oraz funkcji genitaliów. Polecam używać jej z dziećmi w zgodzie z własną gotowością.

Okres przedszkolny jest pierwszym momentem do wejścia z dzieckiem w dialog w kontekście rozwoju seksualnego – dziecko spontanicznie domaga się, aby w nim aktywnie uczestniczyć! Warto za nim podążać i stawać się czujnym na sygnały ciekawości.

PAMIĘTAJ! O ciele można mówić, nazywać części ciała przy okazji codziennych czynności na przykład: przebierania, kąpieli, higieny, wejścia dziecka do łazienki w trakcie, gdy przebywa w niej dorosły.

Co dziecko wynosi z takiej rozmowy:

  • prawidłowe nazewnictwo miejsc intymnych (które może funkcjonować równolegle do przyjętego w danym domu),
  • słownictwo do opisywania swojego ciała, które jest znane i jasne dla wszystkich, co przekłada się na umiejętność zaopiekowania siebie i precyzyjnego zgłoszenia przez dziecko sytuacji, gdy zostaje w jakikolwiek sposób przekroczone w kontekście intymności,
  • oswojenie z nazewnictwem własnego ciała – zwłaszcza intymnym, dzięki czemu w kolejne wyzwania rozwojowe i zmiany, które ze sobą niosą wejdzie z większą gotowością i zaufaniem (do swojego ciała, siebie i dorosłych, którzy mu w tym towarzyszą),
  • otwartość rodzica do rozmów o ciele,
  • stosunek do seksualności pełen szacunku dla ciekawości dziecka oraz towarzyszenie w rozwoju seksualnym zamiast straszenia czy piętnowania,
  • rozmawianie zwyczajnie o intymności dostarcza przekazu, że jest to kolejny kawałek świata, doświadczenia, o którym można normalnie rozmawiać.

Rozmawiajmy, nazywajmy. Trzymam kciuki za odważanie się!

2

Materiały psychoedukacyjne dotyczące granic cielesności dziecka

Grafiki zostały stworzone na użytek wpisu „Święta i życzenia świąteczne” – o bliskości świątecznej związanej z dotykiem, przytulaniem, całusami.

Z powodzeniem mogą być wykorzystywane w związku z promowaniem dbania o granice cielesności dziecka, o zgodę na kontakt, dotyk z drugą osobą oraz jako prewencja nadużycia.

Karty są przeznaczone do druku w formacie A4, jednak jakość grafik pozwala na wydruk w większym formacie niż sugerowany. 

Autorką psychoedukacji jest Katarzyna Kierzek – psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, w trakcie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną.

3

Świąteczna gra powitalna

mockup materiałów graficznych dotyczących granic cielesności dziecka

Grafiki zostały stworzone jako uzupełnienie wpisu „Święta i życzenia świąteczne” – o bliskości świątecznej związanej z dotykiem, przytulaniem, całusami.

Materiały obejmują krótką instrukcję, kartę z powitalnymi gestami oraz ich wersję kieszonkową.

Dla kogo:

  • dla dorosłych, którzy w formie zabawowej chcą pomóc dzieciom w oswajaniu rytuałów związanych z powitaniem w trakcie wizyt u znajomych,przyjaciół i bliskich. Jednocześnie “Świąteczna gra powitalna” uczy dbać o granice własnego ciała, zgodę na taką bliskość i dotyk, który jest komfortowy dla obydwu stron.
  • dla dzieci, aby w formie zabawy mogły wybierać, w jaki sposób chcą przywitać się ze znajomymi, przyjaciółmi i bliskimi.

Karty są przeznaczone do druku w formacie A4, jednak jakość grafik pozwala na wydruk w większym formacie niż sugerowany. 

Interesuje Cię temat rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży?

Zapisz się na newsletter

0
Twój koszyk jest pusty.